Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband tussen
bestuursorganen van (in dit geval) gemeenten. Kortom een gemeenschappelijke regeling is een
publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten
waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:
Gemeenschappelijke regelingen | |
1. Veiligheidsregio IJsselland | 4 Omgevingsdienst IJsselland |
---|---|
2. GGD IJsselland | 5. Shared Servicecentrum Ons |
3. Uitvoeringsorganisatie jeugdzorg IJsselland | 6. Sociale Recherche Ijssel-Vechtstreek |
1. | Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten. | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Rekening 2022 |
Resultaat | 0 | 652 | -34 | |
Eigen Vermogen | 5.379 | 5.417 | 5.345 | |
Vreemd Vermogen | 33.604 | 39.700 | 33.604 | |
Jaarlijkse bijdrage | 1.711 | 1.786 | 1.726 | |
Risico’s | In 2023 is de Veiligheidsregio IJsselland, net zoals de hele Nederlandse samenleving, geconfronteerd met de gevolgen van met name de oorlog in Oekraïne. Naast de gevolgen voor de opvang van ontheemden, waarvoor wederom na de coronacrisis een speciaal beroep op de Veiligheidsregio gedaan moest worden heeft dat o.a. een torenhoge inflatie van 2022 naar 2023 met zich meegebracht, hetgeen ook impact heeft op de begroting van de veiligheidsregio. Daardoor ontkwamen we er niet aan om tussentijds, net als de eigen gemeentelijke begroting, de inflatiecorrectie in de begroting bij te stellen naar reële cijfers met een hogere eigen bijdrage tot gevolg. Die bijgestelde eigen bijdrage is weergegeven in de tabel hierboven. Op 31-12-2023 heeft de veiligheidsregio weer een weerstandsvermogen van één miljoen euro, zijnde de hoogte van de algemene reserve. Over de maximale hoogte van de algemene reserve zijn afspraken gemaakt die erop neerkomen dat € 1 miljoen ook de maximale hoogte van de algemene reserve is. | |||
Ontwikkelingen | Nieuw voor oud Herijking gemeentelijke bijdragen |
2. | GGD regio IJsselland te Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1 | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | GGD IJsselland: “Gezond centraal: van crisis naar kans” (Missie december 2020). | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Rekening 2022 |
Resultaat | 1.146 | -812 | ||
Eigen Vermogen | 2.045 | 2.575 | ||
Vreemd Vermogen | 4.551 | 4.680 | ||
Jaarlijkse bijdrage | 1.066 | 1.145 | 989 | |
Risico’s | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein . | |||
Ontwikkelingen |
|
3. | RSJ IJsselland Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Betrokkenen | Het betreft een bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland) met 11 gemeenten: | |||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Het betreft een uitvoeringsorganisatie die taken uitvoert voor 11 gemeenten als het gaat om het inkopen van jeugdhulp, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten. Ze stellen zelf geen beleid op. | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Rekening 2022 |
Resultaat | 0 | 0 | 0 | |
Eigen Vermogen | 0 | 0 | 0 | |
Vreemd Vermogen | 0 | 717 | 559 | |
Jaarlijkse bijdrage | 65 | 65 | 60 | |
Risico’s | In de gemeenschappelijke regeling zelf zitten geen bijzondere risico's. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van of ten goede aan de deelnemende gemeenten. | |||
Ontwikkelingen | 2023 was het eerst jaar met het nieuwe inkoopmodel. Dit inkoopmodel is tot stand gekomen langs het principe van sociaal contracteren. Daarbij wordt uitgegaan van het gesprek als basis voor- en open communicatie en onderhandeling met de aanbieders. Deze lijn is vanzelfsprekend in 2023 voortgezet, bijvoorbeeld met de doorontwikkeling van het Regionaal Administratie en Toegangsprotocol. Hierbij was de centrale vraag hoe we de werkprocessen nog beter kunnen inrichten en uitvoeren. |
4. | Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Rekening 2022 |
Resultaat | 0 | -313 | 201 | |
Eigen Vermogen (excl. resultaat) | 316 | 316 | 316 | |
Vreemd Vermogen | 3.374 | 3.400 | 2.839 | |
Gemeentelijke bijdrage | 723 | 747 | 634 | |
Percentage v/h totaal | 5% | 5% | 6% | |
Risico’s | Er zijn in 2021 een aantal belangrijke stappen gezet:
| |||
Ontwikkelingen | In het werkveld van de Omgevingsdienst zijn er veel ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. |
5. | Servicecentrum Ons te Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel. | |||
Openbaar Belang | Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Het shared service centrum (SSC) Ons levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het shared service centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC Ons. | |||
Resultaten | Bedragen x € 1.000 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Rekening 2022 |
Resultaat | 0 | 3.468 | 2.545 | |
Eigen Vermogen (excl. resultaat) | 554 | 667 | 469 | |
Vreemd Vermogen | 12.226 | 9.664 | 9.047 | |
Gemeentelijke bijdrage | 1.808 | 1.995 | 1.726 | |
Risico’s | Het Ons voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De vijf deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. Het ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast. | |||
Ontwikkelingen | Onderzocht wordt of nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is. In 2024 treedt de gemeente Ommen toe tot de GR. Er wordt blijvend geïnvesteerd in het verhogen van de digitale weerbaarheid tegen digitale dreigingen. |
6. | Sociale Recherche Regio Ijssel-Vechtstreek Zwolle | |||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Betrokkenen | Het betreft een gemeenschappelijke regeling inzake de samenwerking op het terrein van het voorkomen en opsporen van fraude met de sociale zekerheidsregelingen, uitgevoerd door de gemeenten Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen, Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Openbaar Belang | De gemeenschappelijke regeling is ontstaan om redenen van efficiency, kwaliteitsborging en uniforme aanpak met betrekking tot de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving in bredere zin. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Begroting/Jaarrekening SR maakt onderdeel uit van de totale begroting Eenheid sociale zaken en werkgelegenheid van de gemeente Zwolle waaronder speciale posten zijn begroot voor de Sociale Recherche. Eventuele afwijkingen worden aan het einde van het jaar afgerekend met de deelnemende gemeenten. | |||
Resultaten | Bedragen x € 1 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Rekening 2022 |
Resultaat | afwijkend | afwijkend | afwijkend | |
Eigen Vermogen (excl. resultaat) | 0 | 0 | 0 | |
Vreemd Vermogen | 0 | 0 | 0 | |
Gemeentelijke bijdrage | 34.831 | 28.400 | 26.407 | |
Risico’s | De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is. | |||
Ontwikkelingen | In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo. |