Paragrafen

Paragraaf verbonden partijen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband tussen
bestuursorganen van (in dit geval) gemeenten. Kortom een gemeenschappelijke regeling is een
publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten
waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

4 Omgevingsdienst IJsselland

2. GGD IJsselland

5. Shared Servicecentrum Ons

3. Uitvoeringsorganisatie jeugdzorg IJsselland

6. Sociale Recherche Ijssel-Vechtstreek

1.

Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2023

Rekening 2023

Rekening 2022

Resultaat

0

652

-34

Eigen Vermogen

5.379

5.417

5.345

Vreemd Vermogen

33.604

39.700

33.604

Jaarlijkse bijdrage

1.711

1.786

1.726

Risico’s

In 2023 is de Veiligheidsregio IJsselland, net zoals de hele Nederlandse samenleving, geconfronteerd met de gevolgen van met name de oorlog in Oekraïne. Naast de gevolgen voor de opvang van ontheemden, waarvoor wederom na de coronacrisis een speciaal beroep op de Veiligheidsregio gedaan moest worden heeft dat o.a. een torenhoge inflatie van 2022 naar 2023 met zich meegebracht, hetgeen ook impact heeft op de begroting van de veiligheidsregio. Daardoor ontkwamen we er niet aan om tussentijds, net als de eigen gemeentelijke begroting, de inflatiecorrectie in de begroting bij te stellen naar reële cijfers met een hogere eigen bijdrage tot gevolg. Die bijgestelde eigen bijdrage is weergegeven in de tabel hierboven. Op 31-12-2023 heeft de veiligheidsregio weer een weerstandsvermogen van één miljoen euro, zijnde de hoogte van de algemene reserve. Over de maximale hoogte van de algemene reserve zijn afspraken gemaakt die erop neerkomen dat € 1 miljoen ook de maximale hoogte van de algemene reserve is.

Ontwikkelingen

Nieuw voor oud
Financieel uitgangspunt is dat we voor nieuw beleid geen extra middelen vragen. Hier hanteren wij het principe ‘nieuw voor oud’. In de begroting die voor 2025 voorligt zitten echter een aantal onderdelen die om een extra gemeentelijke bijdrage vragen, omdat ze niet binnen de begroting opgevangen kunnen worden. Dit betreft Kazernering Kampen, harmonisatie beroepskorpsen Zwolle en Deventer en opleidingsbudget "warme opleidingen" brandweer. In totaal gaat het om een bedrag van € 935.000 die extra in de begroting moet worden opgenomen om alle voorzienbare kosten te kunnen dekken.

Herijking gemeentelijke bijdragen
Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de gemeentelijke bijdrage berekend op basis van 50 procent historische bijdrage en 50 procent op basis uitkering gemeentefonds voor brandweer en rampenbestrijding. De nadeel gemeentes worden van 2023 tot en met 2025 aflopend gecompenseerd om in te groeien naar de aangepaste jaarlijkse bijdrage

2.

GGD regio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1
stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

GGD IJsselland: “Gezond centraal: van crisis naar kans” (Missie december 2020).
Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.
We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn.
We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen.
We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.
GGD IJsselland werkt voor ruim 530 duizend inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2023

Rekening 2023

Rekening 2022

Resultaat

1.146

-812

Eigen Vermogen

2.045

2.575

Vreemd Vermogen

4.551

4.680

Jaarlijkse bijdrage

1.066

1.145

989

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein .

Ontwikkelingen

 

 3.

RSJ IJsselland Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

Het betreft een bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland) met 11 gemeenten:
Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen,
Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle (regio
IJsselland).

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende
gemeente één lid.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het betreft een uitvoeringsorganisatie die taken uitvoert voor 11 gemeenten als het gaat om het inkopen van jeugdhulp, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten. Ze stellen zelf geen beleid op.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2023

Rekening 2023

Rekening 2022

Resultaat

0

0

0

Eigen Vermogen

0

0

0

Vreemd Vermogen

0

717

559

Jaarlijkse bijdrage

65

65

60

Risico’s

In de gemeenschappelijke regeling zelf zitten geen bijzondere risico's.  Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van of ten goede aan de deelnemende gemeenten.

Ontwikkelingen

2023 was het eerst jaar met het nieuwe inkoopmodel. Dit inkoopmodel is tot stand gekomen langs het principe van sociaal contracteren. Daarbij wordt uitgegaan van het gesprek als basis voor- en open communicatie en onderhandeling met de aanbieders. Deze lijn is vanzelfsprekend in 2023 voortgezet, bijvoorbeeld met de doorontwikkeling van het Regionaal Administratie en Toegangsprotocol. Hierbij was de centrale vraag hoe we de werkprocessen nog beter kunnen inrichten en uitvoeren.
In 2023 is ook dieper ingezoomd op de opdracht aan het RSJ IJsselland. Een traject dat in 2024 definitief zijn beslag gaat krijgen. Een belangrijk aandachtspunt dit jaar was de focus op de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening van het RSJ.
Door de 11 gemeenten is in 2023 een aanvullende opdracht verstrekt ten behoeve van de procesregie Hervormingsagenda Jeugd. Eind 2023 is meer bekend geworden over de concretisering van de Hervormingsagenda Jeugdhulp. Het RSJ IJsselland voert de procesregie bij de verdere implementatie van de Hervormingsagenda in de regio IJsselland. Samen met de 11 gemeenten, en onder leiding van de (externe) regio- adviseur vanuit de VNG, zijn de eerste stappen gezet om te komen tot een goed beeld waar we staan als regio zodat we gezamenlijk de volgende stappen kunnen bepalen die nodig zijn om de doelen uit de Hervormingsagenda te realiseren.

4.

Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe,  Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft
1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak
van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts
wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een
verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te
brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven op het
gebied van milieu. Deze gedachte vatten we samen in onze missie:
Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt
bedrijven.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2023

Rekening 2023

Rekening 2022

Resultaat

0

-313

201

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

316

316

316

Vreemd Vermogen

3.374

3.400

2.839

Gemeentelijke bijdrage

723

747

634

Percentage v/h totaal

5%

5%

6%

Risico’s

Er zijn in 2021 een aantal belangrijke stappen gezet:

  • De vastlegging van de processen voor VTH en advies is in 2021 afgerond, we zijn begonnen met optimalisatie en harmonisatie die tot efficiënter werken en een betere beheersbaarheid en proceskwaliteit zal leiden.

Ontwikkelingen

In het werkveld van de Omgevingsdienst zijn er veel ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Ook de sanering van asbestdaken < 2028 in Overijssel is een dossier dat aandacht vraagt. In 2022 en verder wordt de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD door de omgevingsdienst verder geïntensiveerd.

5.

Servicecentrum Ons te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel.

Openbaar Belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft
1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het shared service centrum (SSC) Ons levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het shared service centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC Ons.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2023

Rekening 2023

Rekening 2022

Resultaat

0

3.468

2.545

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

554

667

469

Vreemd Vermogen

12.226

9.664

9.047

Gemeentelijke bijdrage

1.808

1.995

1.726

Risico’s

Het Ons voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De vijf deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. Het ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast.

Ontwikkelingen

Onderzocht wordt of nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is. In 2024 treedt de gemeente Ommen toe tot de GR. Er wordt blijvend geïnvesteerd in het verhogen van de digitale weerbaarheid tegen digitale dreigingen.

6.

Sociale Recherche Regio Ijssel-Vechtstreek Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

Het betreft een gemeenschappelijke regeling inzake de samenwerking op het terrein van het voorkomen en opsporen van fraude met de sociale zekerheidsregelingen, uitgevoerd door de gemeenten Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen, Zwartewaterland en Zwolle.
De stemverhouding in het Bestuurlijk Overleg (het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeenten, met een maximum van 3 stemmen (>1.500 uitkeringsgerechtigden). Gemeente Zwartewaterland heeft 1 stem (< 500 uitkeringsgerechtigden).

Openbaar Belang

De gemeenschappelijke regeling is ontstaan om redenen van efficiency, kwaliteitsborging en uniforme aanpak met betrekking tot de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving in bredere zin.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Begroting/Jaarrekening SR maakt onderdeel uit van de totale begroting Eenheid sociale zaken en werkgelegenheid van de gemeente Zwolle waaronder speciale posten zijn begroot voor de Sociale Recherche. Eventuele afwijkingen worden aan het einde van het jaar afgerekend met de deelnemende gemeenten.
De uitvoering van de sociale recherche is in handen van de gemeente Zwolle. De kosten worden verdeeld op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31 december.

Resultaten

Bedragen x € 1

Begroting 2023

Rekening 2023

Rekening 2022

Resultaat

afwijkend

afwijkend

afwijkend

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

0

0

0

Vreemd Vermogen

0

0

0

Gemeentelijke bijdrage

34.831

28.400

26.407

Risico’s

De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.

Ontwikkelingen

In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2024 11:08:15 met de export van 06/17/2024 10:57:05