Actieve openbaarmaking
De Wet open overheid verplicht ons om op termijn een aantal categorieën informatie actief openbaar te maken. Daarnaast bevat de wet een inspanningsverplichting die vereist om waar dat kan, documenten actief openbaar te maken.
De focus voor de actieve openbaarmaking zal liggen op de verplichte informatiecategorieën en de strategie die de landelijke overheid hanteert in de volgorde van openbaar te maken documenten.
Eind 2023 is de opvolger van het landelijke publicatieplatform PLOOI, 'de Woo-index' operationeel geworden. Op deze Woo-index kan snel informatie en Woo-documenten worden gevonden. Op dit moment staan er van onze gemeente beschikkingen (zoals omgevingsvergunningen) Overige besluiten van algemene strekking en Wetten en algemeen verbindende voorschriften in de Woo-index. De Woo besluiten worden in de loop van 2024 op de gemeentelijke website en in de Woo-index gepubliceerd.
Informatiecategorie | Voorbeeld van documenttype | Gepubliceerd op |
---|---|---|
Wet- en regelgeving |
| www.officiëlebekendmakingen.nl en |
Organisatiegegevens |
| |
Raadsstukken |
| |
Bestuursstukken |
| |
Stukken van adviescolleges | Naar verwachting gepubliceerd in 2025 | |
Convenanten | Naar verwachting gepubliceerd in 2024 | |
Jaarplannen en -verslagen | Naar verwachting gepubliceerd in 2025 | |
WOO-verzoeken | In de loop van 2024 | |
Onderzoeken | Naar verwachting gepubliceerd in 2024 | |
Beschikkingen |
| www.officiëlebekendmakingen.nl |
Klachten |
| Na 1 juli 2024 |
Passieve openbaarmaking (Woo-verzoek)
Onze gemeente heeft een Woo-contactpersoon. De Woo-contactpersoon coördineert de Woo-verzoeken en treedt daarbij in contact met verzoekers. Ook vervult de Woo-contactpersoon een juridische functie specifiek voor de Woo. Eenieder kan een Woo-verzoek elektronisch indienen via een formulier op onze website. In 2023 zijn van de 27 ingediende Woo-verzoeken 5 verzoeken na contacten met de verzoeker, ingetrokken. Van de overgebleven 22 verzoeken zijn 7 verzoeken binnen gemiddeld 9 weken afgehandeld. Vijftien verzoeken zijn binnen de behandeltermijn afgehandeld.
Het anonimiseren van de gevonden documenten (documenten, e-mail- en whatsappverkeer) besteden we nu voor een belangrijk deel uit. Verdere automatisering van het proces krijgt aandacht in 2024.
Het is voor onze organisatie van belang hoe wij met de verschillende vormen van communicatie zoals e-mail- en whatsappverkeer moeten omgaan. Ook het bewaren van dit verkeer vergt in 2024 aandacht. De informatiehuishouding speelt hierbij een grote rol.
Informatiehuishouding
Informatie is een wezenlijke grondstof voor de werking van ons overheidsapparaat en is vitaal voor de verantwoording in onze democratie. Er mag dus geen informatie kwijt zijn en ook geen twijfel over de juistheid en echtheid daarvan.
We hebben in de afgelopen jaren significante stappen gezet om te komen tot een goed beheer en gebruik van informatie en zetten dit ook in 2024 voort. De inhoud en focus van al onze inspanningen is terug te lezen in onze paragraaf bedrijfsvoering.