In 2023 hebben we veel ingezet op de verschillende thema’s uit het coalitieakkoord In vertrouwen verder bouwen 2022-2026 . Ook ging er weer veel inzet naar een aantal onvoorziene ontwikkelingen en ook een aantal specifieke thema’s. Verder hebben we uitvoering gegeven aan de Communicatievisie die we eind 2022 hebben geformuleerd.
Opvallend is dat we steeds meer inwoners bereiken via sociale media. De stijgende lijn die enkele jaren geleden is ingezet, trokken we in 2023 dus door. Ook zijn we inwoners die niet digitaal vaardig zijn, beter gaan bedienen, door de moeilijk leesbare publicatie in de Stadskoerier om te vormen tot een laagdrempelige en aantrekkelijke informatiepagina.
In 2020 zijn we begonnen met advisering over pro-actieve communicatie richting het college. Deze werkwijze hebben we voortgezet in 2023. In 2023 hebben we een begin gemaakt met een meer structurele advisering m.b.t. de collegeagenda. Dit werken we in 2024 verder uit.
Inzet op thema’s coalitieakkoord
We hebben in 2023 veel inzet gepleegd op de thema’s uit het coalitieakkoord. Bijvoorbeeld:
- Implementatie en lancering Inwonerspanel ‘Zwartewaterland Spreekt’
Voor de lancering van het inwonerspanel stuurden we 8000 uitnodigingen per post naar inwoners. En hielden we een communicatiecampagne om leden te werven. Team Communicatie begeleidt verder onderzoeken van begin tot eind. - Leefbaarheidsplannen
We voerden de communicatie uit voor de campagne Verrijk je Wijk. Dit leverde 60 initiatieven van inwoners op om de leefbaarheid te verbeteren. - Omgevingswet en participatie
We maakten video's om uit te leggen wat er met de komst van de Omgevingswet is veranderd en hebben alle digitale communicatie rondom dit onderwerp aangepast. - Verkeer(s)veiligheid
- Verduurzaming woningen
We organiseerden de Energiebespaarweken waarin we op allerlei manieren inwoners stimuleerden hun woning te verduurzamen. Binnenkort herhalen we 1 onderdeel hiervan: Energie on Tour waarin we de wijken ingaan . Ook gaan we door met energiecoaches, energieklussers en webinars. - Positieve Gezondheid/Gezond en Gelukkig Zwartewaterland
Samen met organisaties in en rond de gemeente hebben we de campagne Gezond en Gelukkig Zwartewaterland ontwikkeld, met daaraan gekoppeld een huisstijl en middelen. - Jongerenwerk
We hebben een communicatieaanpak met huisstijl ontwikkeld, waarmee we jongerenwerk een eigen herkenbaar gezicht hebben geven. - Financieel stabiele gemeente
Communicatie op alle momenten in de begrotingscyclus.
Inzet op onvoorziene ontwikkelingen
Net als voorgaande jaren waren er ook in 2023 weer een aantal onvoorziene ontwikkelingen die veel inzet van communicatie vroegen.
- (Crisisnood)opvang van Oekraïners en vluchtelingen;
- Aanpak rond hoge waterstand in het Zwartewater in december;
- De verkiezingen, zowel voor de Provinciale Staten als de Tweede Kamer;
- Diverse juridische kwesties zoals Fuite, Schagen en de damwanden van RWS.
Inzet op specifieke thema’s
In 2023 hadden we veel aandacht en inzet op de volgende thema’s:
- NK Tegelwippen
We verzorgden de communicatie rondom onze deelname aan het NK Tegelwippen. Tijdens het NK zorgden we samen met onze inwoners voor een communicatieve buzz om het aantal gewipte tegels van een jaar eerder te overtreffen. - Armoedevoorzieningen
We hebben een communicatiecampagne opgezet rond de spreekuren in de drie kernen over armoederegelingen (energietoeslag, gemeentepolis, voorzieningenwijzer). Ook zijn we begonnen met de ontwikkeling van een permanente campagne rond armoedebestrijding. - Mantelzorg
We hebben een communicatiecampagne opgezet rond de mantelzorgtest, die doorloopt tot november 2024. Ook ging weer veel aandacht naar het mantelzorgcompliment. - Banenmarkt en vacatures
Communicatie en organisatie rond banenmarkt. Communicatie rond vacatures.
Inzet vanuit communicatievisie
In 2023 hebben we uitvoering geven aan onze communicatievisie van 2022. Hiermee konden we onze vernieuwde manier van werken doorzetten die in 2021 is ingezet. We zetten hierbij onder meer in op pro-actief communiceren bij belangrijke thema’s.
Vanuit onze communicatievisie hebben we verschillende acties ondernomen:
- We zijn doorgegaan met pro-actief communiceren;
- We hebben profielen en focusthema’s gemaakt voor de collegeleden;
- We hebben een onderzoek uitgezet naar de informatiebehoefte van onze inwoners;
- We hebben de aanbesteding van de gemeentepagina’s verder opgepakt;
- We hebben de ontoegankelijke en moeilijk leesbare publicatiepagina omgevormd tot meer toegankelijke en makkelijk leesbare informatiepagina;
- We hebben onze gemeentelijke huisstijl consequenter doorgevoerd in de organisatie;
- We hebben een introductie gemaakt voor nieuwe medewerkers;
- We zijn aan de slag gegaan met vernieuwing van onze communicatievisie.